"La heroica ciudad
dormía la siesta" —inici mític de la novel·la—
fent la digestió —diu al següent paràgraf— "del cocido y de la olla podrida, y descansaba oyendo
entre sueños el monótono y familiar zumbido de la campana del coro..." Ja ens ha creat, només començar, un ambient, una actitud i un espai impregnats d'una aroma familiar, mandrosa i decadent.
L’endemà, això sí, al dinar a ca la
marquesa, amb clergues i polítics inclosos, en el qual, diu, “el Marqués
y la Marquesa no prescindirían de sus manías y caprichos gastronómicos en consideración
a los invitados”, se servia sopa de tortuga i els
misteriosos tornassols de gruta màgica d'un vi de Bordeus de color d’amarant i
violeta fosc. Tot i que el marquès, perepunyetes i capritxós, prefereix un plat
de sardines, decisió que deriva de la seva condició de ric i, per tant, amb "dret" a
triar el que en cada moment li ve de gust (triar menjar i triar dona,
devia pensar el marquès quan ho deia). Per alguna cosa “ninguno se atrevía a negar que la cocina y la bodega del
Marqués eran las primeras de Vetusta”.
I mentrestant, a la mare de Fermín de Pas li
toca dinar sola, o no dinar, esperant el seu fill que, convidat a l’àpat
aristocràtic, no l’ha avisada. I passa el dia buscant-lo per tota la ciutat i posant-lo
en evidència, com si fos un nen que no s’ha portat bé. Finalment Fermín tampoc
sopa i s’asseu al davant de Paula, sa mare, i mira com ella menja de pressa i
una mica absent. I tot seguit, en un flashback veiem la vida de la mare. Clarín
s’ajuda, de nou, del menjar per definir-la: inclou una etapa en la qual Paula porta
una mena de taberna per miners on “todo era
falsificado; ella compraba lo peor de lo peor y los borrachos lo comían y
bebían sin saber lo que tragaban”.
El dia de tot sants (“Con octubre muere en Vetusta el buen tiempo”), la
Regenta és a casa i sent les campanes i la tristor de cada any li reapareix. I
aquesta és la imatge mig gastronòmica, de copa i puro, que Clarín fa servir per
fer-nos-ho veure: “Estaba Ana sola en el
comedor. Sobre la mesa quedaban la cafetera de estaño, la taza y la copa en la
que había tomado café y anís don Víctor, que ya estaba en el Casino jugando al
ajedrez. Sobre el platillo de la taza yacía medio puro apagado cuya ceniza formaba
repugnante amasijo impregnado del café frío derramado. Todo esto miraba la Regenta
con pena, como si fuesen ruinas de un mundo... se le figuraba que eran símbolo
del universo, que era así, ceniza, frialdad, un cigarro abandonado a la mitad
por el hastío del fumador. Además, pensaba que su marido era incapaz de fumar
un puro entero y de querer por entero a una mujer”.
Al capítol XX se’ns presenta un sopar de
fonda del que participen “los poderosos de la
tierra” i al qual conviden don Pompeyo Guimarán, home poc avesat
a aquestes celebracions. Com que mai no tenia ocasió de veure “una mesa bien puesta”, li va
sembra prou digne el “vulgarísimo aparato de
restaurant (ull, amb la forma encara francesa del terme) provinciano”. I a continuació ens el
descriuen: “El mantel adamascado, más terso que
fino, los platos pesados, gruesos, de blanco mate con filete de oro; las
servilletas en forma de tienda de campaña dentro de las copas grandes, la fila
escalonada de las destinadas a los vinos...; todo contribuía a deslumbrar al
buen ateo, que contemplaba sonriendo y fascinado el conjunto claro, alegre,
fresco, vivo, lleno de promesas, de la mesa aún pulcra, correcta, intacta”.
Acabat l’estiu tornen de La Costa a
Vetusta. L’alegria es perllonga i un dia d’estiuet de Sant Martí, tornant d’una
excursió a Vivero, la quinta dels marquesos de Vegallana, continuen la festa a
la casa del marquès: “Era la despedida del buen
tiempo; el invierno iba a volver, el diluvio estaba a la Puerta...” L’ambient
era l’idoni per un sopar a deshora improvisat “para
todos aquellos señores”. I l’autor ens descriu una
escena en la que “todo era allí ausencia de
honestidad”. En aquell context, el menjar era el de menys. “Se cenó allí. En el salón amarillo, donde se había
bailado después de volver a Vetusta, mediante algunos tertulios de refresco”.
Moment de confidències i de confessions...
Al capítol XXIX, penúltim, apareix la
taula com a element de sociabilitat en el que es produeixen vincles i es
facilita l’entesa o potser l'ensarronamenta. “Desde aquel verano... don
Víctor se había acostumbrado a la comensalía de don Álvaro; le encontraba a la
mesa más decisor y simpático que en ninguna otra parte y le convidaba a comer a
menudo”. I així va ser com, arribat el dia de Nadal,
Mesia va dinar a casa dels Ozores. Van menjar “pavo” que “...me lo han mandado de León lleno de nueces. Será cosa exquisita.
Además, tengo vino de mi tierra, un Valdiñón que se masca...”.
Vet aquí Víctor Quintanar: cornut i pagant el beure, literalment.
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