A aquells que tenim el costum i l’afició d’anar
aquí i allà a la recerca de noves emocions gustatives, sovint ens tenen calats
i ens fan pagar la il·lusió d’una descoberta a preu d’or. Aquest pont de tots
els sants he estat a Madrid, i, amb l’excusa del curs “La cuina i el cultura del
menjar” que hem preparat enguany amb Arqueonet i que ja està en marxa, he caigut
en la temptació de tastar una barra selecta de sushi (“la barra que necessitava
Madrid”, diu alguna crítica). El lloc, que està pensat per només setze
comensals, s’ha estrenat no fa gaire i ja
desprèn el ferum de futura estrella Michelina. El restaurant es diu KO99 i forma part d’un
grup que també té local a Barcelona, el 99Sushi bar, establiments d’alt nivell
que ofereixen, entre d’altres coses, interessants niguiris, més enllà dels que
tots coneixem. El KO99 és excel·lent i també és extraordinàriament car. I ho és
per la qualitat dels productes i per l’exclusivitat de tenir un xef al teu
davant treballant, amb el seu equip, i per fer-ho per un grup reduït de comensals,
però sobre tot ho és perquè apliquen un truc infal·lible per aconseguir que les
factures esdevinguin estratosfèriques: inclouen, en alguns dels seus preparats,
un parell o tres d’ingredients (tots sabem quins són, no cal ara fer-ne gala)
que, un cop multiplicats per dos o per tres (el marge brut normal d’un
restaurant), fan que el compte s’enfili. Res a dir quan un ja hi va advertit, que és el cas.
Quan anem a aquest tipus d’establiments tenim
la temptació de fer fotos de tot. I un cop fetes, ens agrada publicar-les. I no
sempre ho fem amb ànim de compartir experiència. Sovint els comptes d’Instagram
estan farcits d’imatges publicades pel lluïment i l’exhibició del titular, coses
de la modernitat gastronòmica que potser un dia acabaran passant de moda.
Esperem-ho. De moment hi hem de conviure, i, diria que, els que les critiquem,
no sempre aconseguim no caure en el parany.
Al damunt de la reflexió sobre el luxe gastronòmic
i l’ostentació pública que en fem s’hi ha afegit aquest cap de setmana un
article de Javier Ricou publicat a La Vanguardia el dissabte 2 de novembre, que
parla d’una tendència, que anomenen falling
stars, que ha nascut als dos grans països de l’ostentació: Rússia i Xina.
Es veu que els rics es fan fotos ajaçats al terrat, simulant una ensopegada,
però s’envolten d’objectes valuosos, com ara un jet privat, un cotxe, joies o
feixos de bitllet. Per sort, s'ha produït una rèplica dels pobres que ha consistit en caricaturitzar aquestes
imatges creant les inverses: un home tombat amb totes les seves possessions
(una escombra, un pal de fregar i coses per l’estil).
I ara bé la qüestió; dit tot això, i fet l’acte
de constricció: quines fotos he de publicar ar de l’àpat del Ko99 sense caure en el parany de l'exhibició? La resposta, si
un vol ser coherent, és fàcil. Les de les propostes que m’han sorprès i no pas
les que m’han enlluernat. I curiosament, o no, entre elles no n’hi ha cap que
inclogui els productes de luxe que abans he esmentat. Així que, us els estalvieu. Aquí van les imatges:
Les fotos corresponen a un bacallà negre amb un
pil-pil de cardamom i gingebre, un brou fet a base infusionar el dashi amb ceps
secs i fulla de porro deshidratada, un
usuzukuri de no recordo quin peix blau de Galícia amb un ponzu impecable (costa
trobar-lo) i un niguiri amb dues capes de tonyina, crec que eren seshimo i toro,
la combinació de les quals donava a la mossegada una textura nova i sorprenent.
Ah, sí! I el temaki final! El farciment contenia una part del porc que mai
havia tastat i que, en realitat, desconeixia que es mengés: la glàndula
salivar! I aquí tornem al tema del luxe. Cada porc ibèric en té dues i, per
consegüent, dins de cada temaki podem inferir que hi ha un porc ibèric sencer.
Pura ostentació de qui se les menja! Però diré, per concloure, que al marge del
producte triat per farcir-lo, l’amaniment del temaki, amb unes herbes que no
sabria dir, el feia, des d’un punt de vista gastronòmic, espectacular. I el
mèrit no era tant, en aquest cas, del porc ibèric, com de la ma del xef David
Arauz, a qui li hem d’agrair la bona estona passada.
I per cert, a banda del
menjar, hi ha una altra imatge que val la pena compartir. El menjar és producte, és preparació, però també és entorn on es consumeix. En parlaven aquesta setmana al programa de Catalunya Ràdio de la Paula Molés, Un resaturant caníbal a Berlín. Com podeu imaginar, la decoració del KO99 és espectacular, plena de tocs sorprenents, tot molt ben triat, tot molt gama alta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada